ziplinen

10 augustus 2022 - Aich-Assach, Oostenrijk

Vandaag was een hele leuke dag! Samen met Antionia, die werkt hier ook, ging ik ziplinen. Het was de langste zipline van europa en het was echt heel erg mooi! We gingen met heel veel mensen in een bus over een wegweggetje heel hoog de bergen in waar de zipline begon. Hier werden we met vier mensen naast elkaar vastgemaakt en zoeften we naar beneden. Het hoogste punt was op 1550 meter en dus was het uitzicht heel mooi, gelukkig was het ook super helder weer waardoor we heel ver konden zien. Er waren twee delen, het eerste deel was 1,5 km en het tweede deel 1 km. Het eerste deel was natuurlijk een stuk hoger en ging ook een stuk minder snel, waardoor je mooi om je heen kon kijken. Toen het tweede deel ging een stukje sneller, waar je in het eerste deel maximaal 85 km/h kon, kon je in het tweede deel 120 km/h. Kort samengevat was het dus super leuk!

Na het ziplinen wouden we ergens even gaan lunchen. Antionia had nog geen kaiserschmarren gegeten sinds ze hier was, dus daar gingen we naar op zoek. Helaas konden we dat nergens vinden dus gingen we maar pannenkoeken eten. In het restaurant hebben we denk ik bijna twee uur lang gezeten omdat het zo gezellig was. Het was heel grappig om de verschillen in cultuur van Oostenrijk, Nederland en Duitsland (waar zij vandaan komt) te vergelijken. We hadden tijdens het gesprek wel af en toe google even nodig omdat mij Duits nog niet perfect is, en zij eigenlijk vrijwel geen Engels spreekt, maar het lukt allemaal dus dat is fijn.

Tijdens het boodschappen doen daarna wees ze me een Duitse soort snoepjes aan die ik zeker weten moest proberen. Het heet 'hitschies' en ze had gelijk, dit is echt heerlijk. Toen we weer terug waren bij onze kamers heb ik dan misschien wel of misschien niet de hele zak leeg gegeten.

Toen was het alweer tijd voor het avondeten, avondeten doe ik hier vaak in de mitarbeiterkantine, ze hebben hier elke dag gewoon een soort van buffet waar je van kan pakken wat je wilt. Omdat er niet heel veel vegetarische opties zijn heb ik zoals een paar andere keren een soort pasta/rijst gegeten. Ik weet eigenlijk niet wat het is en de andere vegetarier hier weet het ook niet. Maar we zijn het erover eens dat het zonder vlees is en dat het lekker is.

Dat was wel een samenvatting van mijn vrije dag vandaag, morgen moet ik er helaas wel weer op tijd uit, want we gaan wandelen. Wie 'we' is weet ik eigenlijk niet zeker, maar in ieder geval Eva (de jongste dochter) en ik. Om 8 uur moet ik klaar staan.

Ohja dan heb ik nog iets leuks, ik volg hier in het hotel Duitse les met nog wat andere mensen die hier werken op niveau B1. Toen zij hij gisteren ineens casual, ja we moeten nog een paar thema's door en dan zijn we klaar voor de toets. Dus ik vroeg gewoon 'hebben we een toets?' want daar had ik nog niks over gehoord. Blijkbaar heb ik nu eind augustus(!) een toets van Duits op niveau B1 waarin we moeten luisteren, schrijven, lezen en spreken. Even ter reverentie, ik heb 3 jaar lang Duits gehad op school, zonder ooit een goed cijfer te halen.

4cb1a38f-5d02-4758-ac0b-d6325dc0e0b9efcd1b6d-3eab-40b1-ad81-f5e6d324334c4cf892ae-52b9-4f69-9e3c-ca24c7a328d8